algemene voorwaarden
disclamer
copyright © 2017 Wivina.nl

Mirte Helder

Ik ben Mirte Helder. Leerkracht in het basisonderwijs, kinder- en jeugdpsycholoog en moeder van 2 jonge kinderen. Ik ben gespecialiseerd in onderzoek en begeleiding bij kinderen in de basisschoolleeftijd, die problemen ervaren op het gebied van de leerontwikkeling en/of de emotionele ontwikkeling.

Ik heb van jongs af aan passie gehad voor het onderwijs. Als kind, toen ik mijn moeder hielp in de groepen waar ze les gaf. Als student, toen ik binnen mijn opleiding kinder- en jeugdpsychologie voor de specialisatie onderwijsleerproblemen koos. En daarna, als deeltijd-PABO-student. En nog steeds, als leerkracht én psycholoog, heb ik een groot onderwijshart. Het samen met kinderen zoeken naar dé manier om het maximale uit zichzelf te kunnen halen, vind ik een prachtige uitdaging.

Kinderen die zich competent voelen, komen het meest tot hun recht én kunnen het meest zichzelf zijn. Ik leer kinderen daarom hoe ze hun sterke kanten kunnen gebruiken en hoe ze een weg kunnen vinden in het omgaan met hun minder sterke kanten. Een goede samenwerking met de ouders en de leerkracht vind ik essentieel hierin.

Mijn kracht ligt in mijn brede kennis van onderwijs en lesgeven. Ik heb mij hierbinnen extra bekwaamd in het herkennen en begeleiden van hoogbegaafden. Bij het herkennen richt ik mij op de informatie die ouders mij geven, gesprekken met het kind en indien wenselijk op intelligentieonderzoek. Bij een onderzoek zijn het vooral de observaties tijdens de test die ik interessant vind: hoe pakt een kind taken aan, hoe gaat het kind om met frustratie die hoort bij het niet lukken van een taak, hoe ervaart het kind tijdsdruk, zitten er verschillen in hoe een kind presteert op meer talige opdrachten en meer praktische opdrachten? Deze observaties geven enorm veel inzicht in de eigenheid van het kind, veel meer dan alleen het getal dat bij een bepaald IQ hoort, en bieden aanknopingspunten voor de begeleiding. Waarin excelleert dit kind en wat heeft hij of zij nog te leren? Daar ga ik samen met het kind mee aan de slag, zodat hij of zij weer met plezier leert.

maak afspraak

'Het is de kunst om je levensgeluk niet zozeer te laten bepalen door ervaringen en gebeurtenissen, maar door de wijze waarop je met deze uitdagingen omgaat en de manier waarop je in het leven staat'

Wivina Rooijendijk

Na het behalen van het propedeuse examen sociaal pedagogische hulpverlening, heb ik de opleiding psychologie gevolgd aan de Vrije Universiteit te Amsterdam. In 2003 studeerde ik af in de specialisaties arbeids- & organisatie psychologie en de klinische psychologie. Om mij op mijn interessegebieden verder te bekwamen heb ik daarnaast de opleiding tot kinder- & jeugd psycholoog, waaronder de modules ontwikkelingspsychologie en pedagogiek gevolgd. Daarnaast ben ik in het SKJ register opgenomen als Master-psycholoog SKJ. 

Sinds 2001 ben ik werkzaam als psycholoog bij verschillende  adviesbureaus in het sociale domein op het HRM gebied van beleid & advies, training & coaching, loopbaan- competentieontwikkeling & assessment-onderzoek, re-integratie & outplacement, werving & selectie en individuele therapie & begeleiding. Mijn drive in dit werk haal ik uit het faciliteren van de persoonlijke ontwikkeling en groei van (jong) volwassenen, met behulp van mijn expertise en coachende vaardigheden.

Daarnaast heb ik beroepskeuze- en competentieonderzoek afgenomen en begeleid bij scholieren (voortgezet onderwijs) en studenten. In dit werk merkte ik hoe belangrijk eerder opgedane ervaringen tijdens de school- en studieloopbaan van invloed kunnen zijn op het toekomstige en werkende leven. Van daaruit ontstond dan ook de behoefte om naast het werken met (jong-) volwassenen, kinderen te begeleiden, die immers nog aan de basis van hun leven en loopbaan staan.

Aan de EHva heb ik vervolgens de lerarenopleiding gevolgd (specialisaties Montessori en Regulier) en sindsdien sta ik met enorm veel plezier voor een eigen klas als groepsleerkracht op een basisschool in Amstelveen.

In de functie van gedragsspecialist en gecertificeerd SWPBS teamcoach ontwikkel en implementeer ik sociaal-emotionele projecten op basisscholen, met als doel het realiseren van een veilig pedagogisch en gezond leerklimaat. 

Vanwege mijn affiniteit met individuele begeleiding en specifieke onderwijsbehoeften en de toenemende behoefte van ouders hieraan, ben ik mij gaan specialiseren in de Remedial Teaching (RT), Mindfulnesstraining, Speltherapie en het trainen en coachen van kinderen. Ik ben gespecialiseerd in hoogsensitiviteit en het begeleiden van hoogbegaafden op het gebied van de persoonlijke & sociale ontwikkeling.

Sinds 2012 heb ik beide passies gecombineerd in een goedlopende eigen praktijk, waarin ik kinderen en (jong) volwassenen die tijdelijk een extra steuntje in de rug nodig hebben, individuele begeleiding en groepstrainingen bied. Vanuit mijn praktijk werk ik daarnaast voor organisaties zoals deDNKRS, Caredate en Het ABC.

maak afspraak