Praktijk Wivina biedt professionele
begeleiding op maat in een positieve en motiverende sfeer, waarbij de focus steeds ligt op de kwaliteiten en mogelijkheden van kinderen en (jong) volwassenen, om van daaruit aan de persoonlijke leerdoelen te werken. Het is daarbij van belang dat de leerling en/of coachee zich prettig voelt bij de begeleiding en er met plezier en vertrouwen aan deelneemt.
Praktijk Wivina wil begeleiding mogelijk maken voor alle kinderen en (jong) volwassenen die dit nodig hebben. Daardoor onderscheiden wij ons door een deskundige én een betaalbare dienstverlening. Omdat in de praktijk de geboden begeleiding door externe dienstverleners zich vaak moeilijk laat vertalen naar de dagelijkse klassensituatie, werken wij uitsluitend met professionals die naast psycholoog en coach, ook leerkracht zijn.
Ontstaan vanuit een oprechte passie voor het begeleiden, trainen en coachen van kinderen en (jong) volwassenen in ontwikkeling, is de drijfveer van Praktijk Wivina de juiste condities te scheppen voor optimale ontwikkeling, groei en zelfontplooiing! Middels de positieve, motiverende en warme aanpak, wordt er aan de hand van een persoonlijk plan gewerkt aan de gestelde doelen, zodat talenten tot bloei komen!
Na aanmelding volgt er een vrijblijvend kennismakingsgesprek. De eerste bijles of remedial teaching sessie start met een kort intakegesprek waarin de aanpak besproken wordt. De hulpvraag wordt geformuleerd in een persoonlijk plan van aanpak. De daarop volgende sessies wordt er onder individuele begeleiding doelgericht gewerkt aan opdrachten en leerwerk van het betreffende vak.
Tijdens de bijles/remedial teaching sessies worden er specifieke technieken ingezet die aansluiten bij de leerstijl van het kind, dit biedt het kind de handvatten om het schoolwerk weer zelfstandig aan te kunnen. De directe doelstelling van de sessies is steeds het verbeteren van de schoolse vaardigheden. De indirecte doelstelling is het vergroten van de zelfredzaamheid, waardoor het kind met meer zelfvertrouwen het schoolwerk aan kan en de schoolresultaten ook op de langere termijn kunnen verbeteren. Daarnaast is er aandacht voor de studieplanning en het structureren van de stof.
Algemeen
De brugklastraining is bedoeld om kinderen uit groep 7 & 8 inzicht te geven in wat ze te wachten staat in het voortgezet onderwijs en hierop goed voor te bereiden. De training maakt de kinderen sterker, weerbaarder en bereidt ze goed voor op de grote veranderingen, zowel sociaal-emotioneel als ook voor de praktische zaken in het dagelijks leven. In de training wordt gewerkt aan de eigen identiteit, het verantwoordelijkheidsgevoel, het vergroten van het zelfvertrouwen en de weerbaarheid, zodat kinderen steviger in hun schoenen staan. Daarnaast werken we ook aan de praktische zaken waar ze mee te maken krijgen op de middelbare school, zoals de studieplanning, het organiseren van de dagelijkse activiteiten en taakaanpak.
In de training wordt er gewerkt aan de volgende punten;
Deze training is ontwikkeld voor kinderen die zich geremd voelen als het gaat om sociale contacten, bijvoorbeeld omdat ze erg verlegen zijn, of weinig zelfvertrouwen hebben. Anderen hebben moeite om de eigen grenzen aan te geven, zich assertief op te stellen of om adequaat te reageren op pestgedrag. De training is daarnaast juist ook geschikt voor kinderen die moeite hebben met het beheersen van hun impulsen en daardoor soms druk of ongeremd gedrag vertonen. Zij hebben bijvoorbeeld moeite om op een prettige wijze samen te werken, zich te houden aan (sociale) regels en afspraken. Sommigen plagen zelf, worden geplaagd of niet geaccepteerd.
In de training wordt er (aan de hand van persoonlijke leerdoelen) gewerkt aan de volgende sociale vaardigheden;
Omdat kinderen pas echt sociaalvaardiger kunnen worden als ze de getrainde vaardigheden ook toepassen in het dagelijks leven, krijgen de kinderen na afloop van de training steeds een korte, praktische opdracht mee waarmee ze gaan oefenen. Tijdens de eerstvolgende sessie worden ervaringen uitgewisseld en geevalueerd.
Er wordt o.a. gewerkt met reflectieve kringgesprekken, rollenspellen aan de hand van concrete casussen, creatieve groepsopdrachten en technieken van bijvoorbeeld rots & water.
Tijdens de training krijgt het kind aan de hand van zijn of haar persoonlijke leerdoelen, praktische handvatten aangereikt om met faalangst om te kunnen gaan en er zo meer controle over te krijgen. We leren leerlingen tijdens deze training inzicht te krijgen in de lichamelijke reacties en de eigen negatieve gedachten bij stressvolle situaties, zodat zij zelf meer controle krijgen op wat er in hun lichaam en hoofd gebeurt als ze zenuwachtig worden of zich angstig voelen. De leerlingen leren vervolgens om negatieve gedachten (waardoor de spanningen en de onzekerheid ontstaat) om te zetten in positieve gedachten en verwachtingen. Daarnaast leren ze oefeningen om te ontspannen en rustig te blijven op spannende momenten. We gaan bouwen aan zelfvertrouwen, door aanmoediging en het opdoen van succeservaringen, en leren weerbaarder te zijn tegen kritiek.
Algemeen
Mindfulness is een levenswijze en een manier om balans te realiseren in het fysieke, mentale, sociale en maatschappelijke leven. Gedurende 20 jaar is de trainer intensief onderwezen in de oorspronkelijke beginselen van mindfulness door een persoonlijke coach en leraar. Deze hebben niet zoveel te maken met de hype die er momenteel rondom mindfulness is ontstaan, hierdoor is ook de benadering en aanpak anders. De mindfulness coach, zet de training zeer praktisch en functioneel neer. Dit doen we vanuit de praktijk, in het bedrijfsleven met volwassenen, en met kinderen op scholen en/of kinderopvang via Moments4Kids en met hoogbegaafde kinderen bij de DNKRS. De training helpt (jong) volwassenen en kinderen om zich bewust te worden van hun gedachten en de prikkels uit de omgeving en leert ze hiermee om te gaan. Daarnaast worden (jong) volwassenen en kinderen zich meer bewust van de eigen kwaliteiten waardoor de controle en het inzicht in het eigen functioneren wordt vergroot. De training draagt bovendien bij aan een stevige basis in het fysieke, mentale, sociale en maatschappelijke leven. Het traject bestaat uit een gevarieerd en dynamisch programma.
Mindfulness coaching helpt bij;
Tijdens de wekelijkse training wordt er gewerkt met;
Doelgroep; (jong) volwassenen en kinderen (6-99 jaar;)
Bij jongere kinderen is de inhoud van de training hetzelfde, maar worden de onderdelen spelenderwijs aangeboden, conform de ontwikkelingsfase van de trainees.
Algemeen
Tijdens een uitgebreide intake onderzoeken we met elkaar wat nodig is om jou te helpen. Hierop baseren we een plan van aanpak.
Samen aan de slag!
Dit begint bij het leren van je eigen handleiding en het in kaart brengen van je sterke vaardigheden en eigenschappen, van waaruit wij aan de hand van een concreet plan, verder bouwen aan jouw persoonlijke (leer)doelen.
Op die manier leren we samen problemen om te zetten in uitdagingen en kansen om de situatie te verbeteren, hierdoor zal je gemakkelijker kunnen groeien en verder ontwikkelen. De therapiesessies zijn erop gericht om in een veilige ondersteunende omgeving, waarin vertrouwen centraal staat, het (zelf)inzicht te vergroten, om op die manier het gereedschap te vinden om de uitdagingen van het dagelijks leven beter het hoofd te kunnen bieden. Waardoor jij je uiteindelijk weer kapitein op je eigen schip voelt!
Een beter evenwicht op de belangrijkste levensgebieden is daarbij een mooi streven en jouw persoonlijke ankers helpen daarbij!
Algemeen
Wij begeleiden als een persoonlijke mentor binnen de school en richten ons daarbij op de specifieke behoeften van de leerling. Wij werken daarbij samen met zowel de leerling als de leraren en de ouders, om op die manier gezamenlijk een leeromgeving te creeren waarin weer op prettige wijze geleerd en gegroeid kan worden. Wij observeren het gedrag en de schoolvaardigheden en prestaties van de leerling om een volledig inzicht te krijgen in de situatie. Vervolgens leren wij strategieen aan en ontwikkelen we interventies om de leerling te ondersteunen en aan te moedigen, terwijl we tegelijkertijd de docenten en ouders adviseren over de begeleiding en effectieve onderwijsmethoden. Omdat wij zowel psycholoog alsook leerkracht zijn en in beide werkvelden ruime werkervaring hebben, kunnen leerdoelen waarop wij begeleiden, op het sociaal-emotionele als ook op het cognitieve vlak liggen of juist te maken hebben met schoolsevaardigheden, taakaanpak, concentratie & aandacht.
Algemeen
Oudercoaching
Startdatum
Doorlopend
Oudercoaching biedt ouders een deskundig en betrokken klankbord voor vragen en uitdagingen rondom opvoeding, communicatie en gezinsdynamiek. Het is een laagdrempelige vorm van begeleiding waarin ouders de ruimte krijgen om hun zorgen, twijfels en ervaringen te delen.
Samen worden de onderliggende patronen en overtuigingen binnen de opvoeding onderzocht en besproken. Met behulp van praktische adviezen en inzichten helpt oudercoaching ouders om sterker in hun rol te staan en meer vertrouwen te krijgen in hun opvoedkundige keuzes.
Deze dienst kan desgewenst ook ingezet worden als onderdeel van het begeleidingstraject van uw kind.